Urzędnikom pomyliły się galerie
Prowincja to stan umysłu. Zamiast zapraszać do zwiedzania Galerii 72, w której podziwiać można twórczość znanych artystów polskiej i światowej awangardy, władze Chełma polecają turystom zakupy w galerii handlowej. Kto i w jakim celu na odnowionych miejskich drogowskazach turystycznych umieścił galerię handlową? Dlaczego miasto postanowiło promować komercyjny biznes, a nie samorządową instytucję kultury? I kto naiwnie założył, że turyści zbłądzą do Chełma po to, by „zwiedzać” sklepy?
Mieszcząca się w dawnym kolegium pijarskim Galeria 72 została założona w 1972 roku z inicjatywy Kajetana Sosnowskiego, artysty należącego do ścisłej czołówki polskiej awangardy powojennej i w młodości związanego z Chełmem. Przez prawie pół wieku w Galerii 72 powstała jedna z najbogatszych kolekcji sztuki współczesnej (głównie nurtu geometrycznego i konceptualnego), obecnie składająca się z prawie 2 tysięcy dzieł (malarstwo, rzeźba, grafika, rysunek, fotografia i instalacja) autorstwa blisko 250 artystów z Polski i z zagranicy. W jej zbiorach znalazły się dzieła wielu znanych i cenionych twórców m.in. Henryka Stażewskiego, Wojciecha Fangora, Jerzego Nowosielskiego, Edwarda Dwurnika, Józefa Robakowskiego, Adama Myjaka, Natalii Lach-Lachowicz, Jerzego Beresia.
Władzom miasta najwyraźniej nie zależy jednak na promocji Galerii 72, stanowiącej dział Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza – Samorządowej Instytucji Kultury Miasta Chełma. Innych działów muzeum zresztą również.
No related posts.